Medisinsk rynkebehandling

Botulinum toxin er et registrert legemiddel. Preparatet går, som andre legemidler, under flere navn og ifølge norsk lov om markedføring av legemidler er det ikke tillatt å markedsføre legemidler ved navn. Vi bruker derfor det generiske navnet på legemiddelet. Hamar Hudpleieklinikk bruker Botulinum toxin type A, som er det første av disse preparatene som fikk FDA-godkjenning og har vært brukt til rynkebehandling i over 15 år. Preparatet er registrert i over 100 land og er den mest vanlige kosmetiske behandling på verdensbasis.

I meget små og fortynnete doser sprøytes legemiddelet inn i utvalgte muskler som forårsaker rynker.

Botulinum toxin blokkerer nerveimpulsene til musklene og hindrer dermed at musklene trekker seg sammen. På den måten blir den overliggende huden glatt. Legemiddelet har en såkalt "halveringstid" på 12 timer, noe som innebærer at det skilles ut av kroppen i løpet av et døgn. Det mest vanlige å behandle er horisontale rynker i pannen, “sinte-rynken” mellom øyenbrynene og rynker som oppstår rundt øynene når man smiler.

Botulinum toxin injiseres med en engangssprøyte med svært tynn spiss. Fordi sprøytespissen er så tynn er det lite ubehag ved behandlingen. De første 6 timene bør man ikke gni eller massere det behandlede området og unngå å sminke seg. Man bør de første timene også unngå hard fysisk aktivitet/trening og unngå å legge seg ned. Man kan gå tilbake på jobb eller til daglige gjøremål umiddelbart etter behandling. Etter injeksjonen kan virkningen sees ca 2-4 dager etter, men full effekt oppnår man normalt etter 1-2 uker. Behandlingen gir ikke varig effekt, men varer i gjennomsnitt 3-5 måneder.

Vitenskapelige studier med Botulinum toxin tyder på at effekten varer lenger for hver ny behandling. Dette fordi man ved å redusere musklenes aktivitet oppnår at de blir svakere over tid. Man "venner seg også av med" å bruke musklene i den grad man tidligere gjorde.

Bivirkninger er svært sjeldne. Den vanligste bivirkningen er ømhet eller en liten blodutredelse på innstikksstedet. I sjeldne tilfeller kan man oppleve en forbigående svekkelse av nærliggende muskler, men fordi effekten av legemiddelet er forbigående er også bivirkningene forbigående.

Botulinum toxin egner seg best til behandling av rynker som oppstår ved bruk av ansiktsmuskulaturen, såkalte dynamiske rynker.

Personer og tilstander man ikke skal behandle:

- Gravide og ammende

- Pasienter med alvorlige bindevevssykdommer, spesielt i ansiktet

- Pasienter med nevromuskulær sykdom: Lambert Eaten syndrom, ALS, motorisk nevropati, Myastenia gravis (kan forsterke effekten av botox)

- Kreftsykdommer

- Infeksjoner og feber